A l’ombra de Polanski


Pierce Brosnan, Olivia Williams i Ewan McGregor durant la presentació de 'The ghost writer'

Pierce Brosnan, Olivia Williams i Ewan McGregor durant la presentació de ‘The ghost writer’
MARCUS BRANDT / EFE

La darrera pel·lícula de Roman Polanski es titula The ghost writer (L’escriptor fantasma),
i alguna cosa de fantasmal va tenir ahir la presència del cineasta
polonès a Berlín. Sense ser-hi, la seva ombra va planar damunt el
festival: va acumular elogis de l’equip de la pel·lícula, que inclou
Ewan McGregor i Pierce Brosnan, i va ser molt aplaudit a la sessió
reservada a la premsa i a la crítica internacional.

Roman Polanski continua en arrest domiciliari a Suïssa, pendent que es
resolgui la petició d’extradició dels Estats Units per una presumpta
violació que va cometre el 1977. “No tenir Roman al nostre costat, al
centre d’aquesta tribuna, és molt estrany per a nosaltres”, va declarar
el productor de la pel·lícula, Robert Benmussa. “Malgrat el seu
empresonament a Suïssa –va afegir–, Roman va continuar supervisant la
postproducció de la pel·lícula, que ja s’havia acabat de rodar”.[@more@]

‘Thriller’ polític
The ghost writer es basa en un llibre de l’autor anglès Robert
Harris, un home interessat a escriure sobre el poder (abans havia estat
un prestigiós periodista polític). Gira al voltant d’un exprimer
ministre britànic inspirat en Tony Blair (Pierce Brosnan), que
contracta un escriptor de renom com a negre perquè li reescrigui les
memòries (ghost writer, en diuen en anglès). Harris,
coguionista del film juntament amb Polanski, esmenta Hitchcock com a
inspirador d’aquesta història protagonitzada per un home corrent que
s’endinsa en un món nou i misteriós: la residència de l’exprimer
ministre, en una petita illa de la costa est dels Estats Units,
envoltada de mesures de seguretat.

Pierce Brosnan va deixar Polanski pels núvols: “És un director intens,
que ha tingut una vida intensa. Cada vegada que entrava al plató, em
calia donar el millor de mi mateix per aquest home extraordinari. Va
ser una experiència màgica, no ho oblidaré mai”. Ewan McGregor, que
interpreta l’escriptor que fa de negre, també destaca que “m’ha fet
qüestionar-me a mi mateix més que qualsevol altre director, és un
mestre que extreu de nosaltres el màxim rendiment artístic”.

Tots dos actors fan un treball excel·lent en un thriller polític
capaç de fer créixer la tensió dramàtica sense alts i baixos, i gairebé
sense escenes d’acció o violència. Una bona pel·lícula, potser massa
convencional per formar part de l’habitualment arriscada programació a
concurs de la Berlinale, però que, amb bon criteri, s’ha presentat a la
secció oficial fora de competició.

Lectura poètica
La pel·lícula de Polanski va passar com una tempesta sobre Berlín, fent
la competència a la nevada lleugera i persistent que hi va caure, i va
deixar en segon terme Howl.
Aquesta discreta producció nord-americana independent es proposa
l’objectiu impossible de recrear en dibuixos animats el poema homònim
d’Allen Ginsberg, alternats amb una entrevista a l’autor (interpretat
per James Franco) i amb el judici que es va fer contra el seu editor el
1957, perquè es va considerar que el poema era una obra obscena i
immoral.

Bernat Salvà
 
www.avui.cat
 
 
 

 

Quant a catberlin

Berlín en català. Blog fundat el 2004
Aquesta entrada ha esta publicada en Cinema. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.