“Berlín, els conills del mur” a “El documental” de TV3

Una peculiar aproximació a la història del mur de Berlín de la mà
dels conills que van viure a la zona de ningú.

"Berlín, els conills del mur": Conill estampat a l'asfalt<br /> de Berlín a "El documental" 

“Berlín, els conills del mur”: Conill estampat a l’asfalt de
Berlín a “El documental”

Aquest divendres, “El documental
presenta “Berlín, els conills del mur“, un treball de
Bartek Konopka i Piotr Rosolowski a propòsit dels conills salvatges que
van viure entre les dues parets del mur de Berlín fins que aquest va ser
enderrocat la nit del 9 de novembre de fa vint anys.

“Berlín,
els conills del mur
“, explica la història dels conills que van
viure confortablement i en completa seguretat a la Zona Morta del mur
que va separar durant 28 anys els habitants de la capital d’Alemanya.

Amb
gespa abundant, sense depredadors i amb guàrdies que els protegien de
la inoportuna presència dels humans, aquests conills vivien encerclats,
però eren feliços.[@more@] Quan el seu nombre es va fer intolerable, els
mateixos guardes van començar a perseguir-los i a matar-los. Tot i així,
van sobreviure i s’hi van quedar.

Malauradament, un dia el mur
va caure i els conills van haver d’abandonar el seu privilegiat refugi.
Van marxar al Berlín Occidental i hi continuen vivint en petits grups
des de llavors. Encara estan aprenent a sobreviure en un món lliure, tal
com ho estan fent els habitants dels països de l’est d’Europa.

Documental
construït a partir d’imatges d’arxiu que recullen els moments més
emblemàtics de la construcció del mur de Berlín, des de la delimitació
inicial del seu traçat fins a la seva caiguda a mans dels ciutadans de
Berlín, passant per l’aixecament de les parets que el van fer
internacionalment reconeixible. Els testimonis de la vida dels conills
salvatges: guàrdies, fotògrafs, caçadors, biòlegs, etc., i la mirada
inquieta i tímida d’aquests petits herbívors ens permeten reflexionar
sobre la història moderna d’Europa i sobre les conseqüències de viure en
una seguretat aparent en un indret aïllat de la resta del món.

Aquest
documental va ser seleccionat per competir a l’edició de 2010 dels
Oscar de l’Acadèmia de Hollywood.

Fitxa tècnica:
Direcció:
Bartek Konopka i Piotr Rosolowski
Guió: Bartek Konopka i Piotr
Rosolowski
So: Franciszek Kozlowski
Muntatge: Mateusz Romaszkan
Música:
Maciej Cieslak
Producció: Anna Wydra

Premis i
festivals
:
Visions du Réel, Nyon 2009, Suïssa
Hot Docs,
Toronto 2009, Canadà (Premi al millor migmetratge documental)
Planete
Doc Review, Varsòvia 2009, Polònia (Premi Magic Hour al millor
migmetratge documental)
Cracòvia IFF 2009, Polònia (Golden
Hobby-Horse a la competició nacional/ Bronislaw Chromy Sculpture al
millor productor de curt documental polonès)
Libertas FF, Dubrovnik
2009, Croàcia
DocuWeek 2009, EUA
Hamptons IFF 2009, EUA
Vilnius
IDF 2009, Lituània

Bartek Konopka
Nascut el
1972, va estudiar direcció cinematogràfica a la K. Kieslowski WR i TV de
Katowice i a la Andrzej Wajda Master School de direcció
cinematogràfica. Un dels joves directors de cinema polonesos més
premiats. El seu darrer treball “Three for the Taking” va guanyar 12
premis arreu del món. El seu documental anterior, “The Goal Walker” va
rebre el Planete Prize a la Berlinale 2004, entre molts altres
reconeixements. Aquest any 2009, Bartek Konopka ha dirigit el seu primer
llarg, “The Fear of Heights”.

En paraules de Bartek Konopka, el
director de “Berlín, els conills del mur“:
“Quan
vaig sentir a parlar dels conills salvatges que vivien al mur de Berlín
vaig pensar que tenia una gran oportunitat d’explicar la història de
l’Europa de l’Est dels darrers 50 anys d’una manera diferent. Amb els
conills com a eix de la història. Volíem explicar una paràbola a
propòsit de la llibertat i de la seguretat. Perquè tots volem les dues
coses alhora. Quan tenim molta seguretat (com en el socialisme) trobem a
faltar la llibertat. Però quan tenim plena llibertat, la seguretat
s’esvaeix. Sembla impossible fer-les compatibles. Però no podem parar
d’intentar-ho. Els conills ens fan pensar en aquells membres de la
societat socialista que volien dur una vida senzilla i pacífica sota el
coixí de l’estat. Com els nostres pares i avis a Polònia. S’hi van
acostumar, tot i sabent que, al mateix temps, vivien en una presó. El
col·lapse del socialisme i la necessitat de tirar endavant amb els seus
propis mitjans va ser una dura experiència per a tots ells. Un primer
intent d’aproximació a aquesta problemàtica va ser el nostre anterior
documental “The Goat Walker” (“El passeig de la cabra”, 2004). Allà vam
mostrar la confusió d’un grup de pagesos polonesos davant l’ingrés a la
Unió Europea des de la perspectiva d’una cabra”.

 

 

Quant a catberlin

Berlín en català. Blog fundat el 2004
Aquesta entrada ha esta publicada en Més Berlin. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.